Penyakit tangan, kaki dan mulut

Dari Ensiklopedia Penyakit

Definisi

Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut adalah penyakit yang biasa berlaku di kalangan bayi dan kanak-kanak. Biasanya terdapat lepuhan di mulut, tapak tangan, jari-jari tangan dan tapak kaki.


Sebab-sebab

Disebabkan oleh virus enterovirus. Virus yang biasanya menyerang adalah coxsackievirus A16.

Tanda-tanda dan gejala

   Demam yang ringan
   Rasa tidak sihat (letih dan lesu)
   Sakit tekak

Selepas demam selama 2-3 hari, lepuhan yang menyakitkan mula terdapat di dalam mulut. Biasanya terdapat di atas lidah, gusi dan di sebelah dalam pipi. Ruam di kulit mula keluar di satu dua tempat dengan timbulnya lepuhan warna merah tetapi tidak gatal di tapak tangan dan tapak kaki serta juga di punggung. Lepuhan di mukosa dan permukaan kulit akan sembuh dalam masa 5-7 hari. Manakala lepuhan di tangan dan kaki akan sembuh dalam masa 5-10 hari.

Siapa yang mudah dijangkiti?

Kebanyakannya berjangkit kepada kanak-kanak berumur 10 tahun ke bawah.

Adakah penyakit ini berjangkit?

Ya. Ianya mudah merebak dari satu individu ke individu yang lain melalui sentuhan secara langsung (direct contact) dengan lelehan air hidung, tekak, air liur dan cecair dari lepuhan juga daripada najis individu yang telah dijangkiti. Ianya bukan sahaja mudah merebak terutama di awal jangkitan, tetapi juga boleh merebak selepas beberapa minggu di jangkiti.

Bolehkah penyakit tangan, kaki dan mulut berjangkit daripada haiwan?

Tidak, ia tidak sama dengan penyakit kaki dan mulut pada haiwan.

Bagaimana diagnosis dijalankan?

Selalunya ia dilakukan secara klinikal. Ujian ?throat swab?? ataupun daripada najis individu yang dijangkiti dihantar untuk ujian makmal bagi menentukan virus yang menyebabkan penyakit ini.

Rawatan

Tiada rawatan yang khusus.

   Ubat demam (Paracetamol) digunakan untuk mengurangkan demam
   Air garam digunakan untuk berkumur. Bancuhan: ½ sudu teh garam untuk segelas air suam sekiranya kanak-kanak tersebut boleh berkumur
   Pastikan kanak-kanak minum air yang secukupnya
   Produk tenusu yang sejuk dan aiskrim juga boleh diberi


Pencegahan

   Boleh dicegah dengan mengamalkan mencuci tangan dengan air dan sabun selepas ada kontak dengan pesakit
   Permukaan yang tercemar dan peralatan yang kotor hendaklah dicuci dengan air yang bersih, sabun dan di nyah kuman dengan menggunakan cecair Clorox, bancuhan ¼ cawan Clorox dengan satu gelen air
   Jangan berkongsi barang-barang peribadi
   Elak daripada mencium dan memeluk individu yang dijangkiti


Komplikasi

Komplikasi selalunya jarang berlaku tetapi boleh menyebabkan jangkitan kepada otak, paru-paru dan jantung yang mana boleh menyebabkan kematian.

Apakah vaksin untuk penyakit tangan, kaki dan mulut?

Tiada vaksin untuk penyakit ini.

Bila perlu berjumpa doktor?

   Apabila demam tinggi tidak sembuh walaupun diberi ubat (< 38 C) lebih 48 jam
   Letih/lesu
   Kulit dan lidah yang kering
   Resah gelisah (irritable)
   Sawan
   hilang sedar


Jika jangkitan berlaku di taman asuhan kanak-kanak, pemilik taman asuhan perlu :-

   Kanak-kanak tidak boleh dihantar ke taman asuhan semasa terjadinya jangkitan untuk tempoh sekurang-kurangnya 10 hari dan disahkan sihat oleh doktor. Memastikan semua kanak-kanak mengamalkan teknik mencuci tangan yang baik.
   Basuh dan nyah kuman semua peralatan yang tercemar, alat-alat permainan dan juga permukaan seperti meja, kerusi dan lantai yang dicemari
   Pastikan tidak ada kanak-kanak lain mempunyai gejala sama

Kaki dan mulut penyakit tangan (KTM) adalah penyakit virus yang umumnya mempengaruhi anak-anak di bawah 10 tahun. Meskipun dapat mempengaruhi remaja dan orang dewasa juga, kelompok usia ini sering memiliki gejala yang lebih ringan.

Orang dewasa jarang mendapatkan infeksi ini sebagai mereka telah terkena itu di masa kecilnya.

Organisme kausatif yang paling umum adalah Coxsackie virus A 16. Penyebab lain adalah coxsackie b virus dan enterovirus strain 71. Berapa lama Apakah gejala mengambil muncul?

Gejala penyakit tangan, kaki dan mulut biasanya membutuhkan waktu antara 3 dan 7 hari untuk muncul. Ini disebut periode inkubasi-nya.

Penyakit berlangsung selama sekitar satu minggu untuk 10 hari dan sering menyelesaikan benar-benar sendiri tanpa pengobatan.

Ada anak-anak yang menangkap infeksi tapi mungkin tidak menunjukkan gejala infeksi. Gejala awal penyakit tangan, kaki dan mulut

Gejala awal kondisi meliputi (1-8):

   Demam-tinggi demam tinggi 40º C (104º F) dapat dilihat di sebagian besar anak-anak. Demam tipikal penyakit virus dengan puncak-puncak tinggi dan secara teratur berjangka waktu dan resolusi temperatur normal antara dua puncak.
   Sakit kepala-anak-anak kecil sering mengalami sakit kepala karena KTM
   Sebagai penyakit paling virus akan anak-anak dengan KTM mengalami kehilangan nafsu makan.
   Ada sakit tenggorokan. Tenggorokan sering menyakitkan. Pada pemeriksaan tenggorokan menunjukkan bintik-bintik merah di tenggorokan, amandel, mulut dan lidah. Ini mungkin menyakitkan dan dapat menelan sulit.
   Enterovirus 71 dapat menyebabkan muntah di beberapa pasien.

Kemudian gejala penyakit tangan, kaki dan mulut

Kemudian gejala of the kondisi meliputi (1-8):

   Setelah hari awal atau dua dari infeksi banyak anak-anak mengembangkan bintik-bintik merah di mulut bahwa kemajuan untuk ulcers. Ini memburuk dan hadir di mulut, lidah, amandel, gusi dan dalam the pipi dan tenggorokan. Ini sangat menyakitkan dan membuat sulit untuk makan, minum atau menelan. Borok biasanya muncul kuning dengan haloes merah di sekitar mereka. Anak-anak berusia di bawah 5 tahun cenderung memiliki gejala-gejala yang lebih buruk daripada anak-anak lebih tua.
   Hampir 75% dari pasien yang terinfeksi mengembangkan karakteristik ruam atau blister atas:
       telapak kaki
       telapak tangan
       antara jari tangan dan kaki
       popok daerah
       pantat
       alat kelamin

Blister ini menyakitkan dan mungkin lembut jika menyentuh atas atau ditekan. Mereka mungkin gatal awalnya tapi ruam pada umumnya menjadi non-gatal.

Tempat datar atau mengangkat, kadang-kadang dengan blister, dan lebih kecil daripada cacar air luka. Ruam ini adalah fitur khas infeksi yang mengarah kondisi namanya.

Ruam yang mulai sebagai bintik-bintik merah dan cepat maju ke blister abu-abu dengan dasar merah dan mentah. Bagasi dan paha mungkin juga terpengaruh. Ruam berlangsung sekitar 3-6 hari. Cairan dalam blister ini biasanya infektif. Komplikasi dari penyakit tangan, kaki dan mulut

Komplikasi KTM meliputi (5):

   Demam tinggi pada anak-anak menyebabkan dehidrasi
   Demam tinggi dapat mengakibatkan demam kejang atau kejang-kejang pada anak-anak yang sangat muda
   Infeksi dari lesi oleh bakteri atau infeksi ditumpangkan
   Virus meningitis (aseptic) adalah komplikasi langka. Gejala virus meningitis atau otak infeksi oleh virus termasuk sakit kepala, leher kaku dan demam. Ada dapat menjadi bengkak otak. Pasien ini biasanya memerlukan rawat inap.

Ditinjau oleh April Cashin-Garbutt, BA Hons (Cantab)

Daftar Penyakit Terlengkap

Penyakit Menular Penyakit Tidak Menular
Penyakit Psikologis Daftar Penyakit Lengkap
Penyakit Karena Virus Penyakit Karena Bakteri